Pada masa kini, konsep pengajaran pendidikan berasaskan hasil (OBE) telah diamalkan di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Pendekatan integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan bertujuan untuk mencapai hasil pembelajaran yang selari dengan konsep OBE.
Selain itu, melalui
pendekatan yang dicadangkan pelajar dapat membina diri dengan sifat-sifat
bertolak ansur, bekerjasama, berfikiran positif, komunikasi berkesan dan
keyakinan diri. Walaupun pemilihan ahli adalah kebebasan pelajar, saya
menggalakkan setiap kumpulan perlu mempunyai ahli dari pelbagai bangsa iaitu
Melayu, Cina, India dan lain-lain. Sikap kerjasama, bertolak ansur, optimistik
dan bertanggungjawab dapat dipupuk hasil kerjasama antara pelajar pelbagai
bangsa dan agama.
Pelajar berjaya
menyiapkan tugasan dengan jayanya. Hasilnya, di akhir kursus ini saya berjaya
membina kemampuan kemahiran insaniah seperti pemikiran kritis dan kerja
berpasukan, selain itu kemahiran praktikal menggunakan perisian MATLAB.
BIBLIOGRAFI
Ausubel, D. P. (1963). The
Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune and Stratton. Akses:
2 Julai 2016, http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID7/v1_n2_a2011.pdf
Bloom, B.S. (1956). Taxanomy of Educational Objectives Handbook I: The
Cognitive domain. New York: david McKay. Akses: 2 Julai 2016, http://www.colorado.edu/AmStudies/lewis/1025/bloomtax.pdf
Bruner, Jerome S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge MA:
Harvard University Press. pp. 49–53. Akses:4 May 2016, http://newlearningonline.com/new-learning/chapter-8/bruners-theory-of-instruction
Gay, L.R. (1985), Educational evaluation and measurement: competencies
for analysis and application. C.E. Merrill Publishing Company. Akses: 4 May
2016, http://www.languageinindia.com/aug2014/nangjimyanmarenglishteaching.pdf
Hamat , M. F. & Che Nordin, M.K.N. (2012). TINJAUAN KEPENTINGAN
PEMBANGUNAN MODAL INSAN DI MALAYSIA. Akses: 2 Julai 2016,
http://www.mstar.com.my/artikel/?file=/2012/2/21/mstar_pendapat/20120221131938
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (2012). Asas pembelajaran dan
pengajaran pensyarah institusi pengajian tinggi. Batu Pahat, Johor: UTHM.
Krathwohl, D. R. (2001). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview.
Akses: 28hb Julai 2016, http://www.unco.edu/cetl/sir/stating_outcome/documents/Krathwohl.pdf
Mustaffa, C. S. & IbrahiM, N. Z. M. (2014). Persepsi Dan Penggunaan
Media Sosial
Noraini, Abd. Halim, Zamri & Roszilah. (2005) Kesan Pendekatan OBE
dalam Pengajaran Kursus Pengurusan Kejuruteraan Awam. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.ukm.my/p3k/images/sppb05/14.pdf
Silberman M (1996) Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject.
Pearson Higher Education
Comments
Post a Comment