Skip to main content

KESIMPULAN

Pada masa kini, konsep pengajaran pendidikan berasaskan hasil (OBE) telah diamalkan di peringkat sekolah rendah, menengah dan universiti. Pendekatan  integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan bertujuan untuk mencapai hasil pembelajaran yang selari dengan konsep OBE.

Selain itu, melalui pendekatan yang dicadangkan pelajar dapat membina diri dengan sifat-sifat bertolak ansur, bekerjasama, berfikiran positif, komunikasi berkesan dan keyakinan diri. Walaupun pemilihan ahli adalah kebebasan pelajar, saya menggalakkan setiap kumpulan perlu mempunyai ahli dari pelbagai bangsa iaitu Melayu, Cina, India dan lain-lain. Sikap kerjasama, bertolak ansur, optimistik dan bertanggungjawab dapat dipupuk hasil kerjasama antara pelajar pelbagai bangsa dan agama.

Pelajar berjaya menyiapkan tugasan dengan jayanya. Hasilnya, di akhir kursus ini saya berjaya membina kemampuan kemahiran insaniah seperti pemikiran kritis dan kerja berpasukan, selain itu kemahiran praktikal menggunakan perisian MATLAB.


BIBLIOGRAFI

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune and Stratton. Akses: 2 Julai 2016, http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID7/v1_n2_a2011.pdf

Bloom, B.S. (1956). Taxanomy of Educational Objectives Handbook I: The Cognitive domain. New York: david McKay. Akses: 2 Julai 2016, http://www.colorado.edu/AmStudies/lewis/1025/bloomtax.pdf

Bruner, Jerome S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge MA: Harvard University Press. pp. 49–53. Akses:4 May 2016, http://newlearningonline.com/new-learning/chapter-8/bruners-theory-of-instruction

Gay, L.R. (1985), Educational evaluation and measurement: competencies for analysis and application. C.E. Merrill Publishing Company. Akses: 4 May 2016, http://www.languageinindia.com/aug2014/nangjimyanmarenglishteaching.pdf

Hamat , M. F. & Che Nordin, M.K.N. (2012). TINJAUAN KEPENTINGAN PEMBANGUNAN MODAL INSAN DI MALAYSIA. Akses: 2 Julai 2016,

http://www.mstar.com.my/artikel/?file=/2012/2/21/mstar_pendapat/20120221131938

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (2012). Asas pembelajaran dan pengajaran pensyarah institusi pengajian tinggi. Batu Pahat, Johor: UTHM.

Krathwohl, D. R. (2001). A Revision of Bloom's Taxonomy: An Overview. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.unco.edu/cetl/sir/stating_outcome/documents/Krathwohl.pdf

Mustaffa, C. S. & IbrahiM, N. Z. M. (2014). Persepsi Dan Penggunaan Media Sosial

Noraini, Abd. Halim, Zamri & Roszilah. (2005) Kesan Pendekatan OBE dalam Pengajaran Kursus Pengurusan Kejuruteraan Awam. Akses: 28hb Julai 2016, http://www.ukm.my/p3k/images/sppb05/14.pdf

Silberman M (1996) Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Pearson Higher Education

Comments

Popular posts from this blog

Pembangunan Profesional

  Taklimat & Bengkel Pemantapan Portfolio Pengajaran & Pembelajaran   oleh Penceramah Dr. Hazeline Ayoup, TISSA UUM,7 Ogos 2019, BMU SOC. Pembentangan di Seminar Antarabangsa, IEEE 2019 Jordan International Joint Conference on Electrical Engineering and Information Technology (JEEIT)   April 9 – 11, 2019 .  Saya bersama EMPAT (4) pelajar STIX 3923 (A182) yang menyertai pertandingan I’RIA 2019 (SENYUMAN MEREKA KEGEMBIRAAN SAYA) A B Saya Bersama (2) DUA orang pelajar yang telah memenagi pingat (a) EMAS (b) PERAK sempena Pertandingan I’RIA 2019  Saya bersama pelajar-pelajar STIX 3923 (A182- Kumpulan F) yang telah berjaya memenangi pingat masing-masing semasa I’RIA 2019 (Tiada hadiah yang paling istimewa menjadi seorang guru, melainkan kejayaan anak-anak didiknya, Moga terus berjaya dan hidayah bersama mereka, Aamiin)

Aktiviti Penyelidikan Diabetic Retinopathy Screening based on Image Processing and Optimization

  Aktiviti Penyelidikan selepas habis MCO 1 sesi A192 Meeting progress Tikah, Fazlan dan Salehah Meeting progress Tikah, Fazlan dan Salehah Meeting progress Tikah dan Pak Dawfen Konsultasi bersama Prof Madya Dr. Zuraina Embong HUSM(Optalmologist)

STID3113 RESEARCH METHODOLOGY IN IT

  STID 3113 -A 202 (padlet.com)