Skip to main content

PENILAIAN


Menilai boleh dianggap sebagai proses membuat pertimbangan atau membuat keputusan dalam memberikan nilai mutu, kualiti, harga bagi sesuatu benda atau perkara. Gay (1985) berpendapat bahawa penilaian ialah satu proses yang dianggap sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai.

Di akhir kursus ini, hasil daripada pendekatan integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan pelajar dapat meneroka jenis rekabentuk, penggunaan dan kebaikan rangkaina neural dan akhirnya pelajar boleh menghasilkan satu kertas jurnal/ persidangan. Selain itu, kursus ini berjaya menyediakan pelajar Sarjana Muda Teknologi Maklumat (majoring AI) dengan pengetahuan jenis-jenis & senibina, penggunaan dan kebaikan rangkaian neural buatan.

Penilaian kesan daripada pendekatan pengajaran yang digunakan pada sesi A172, A181 & A 182, ialah analisa dokumen skor peperiksaan dan refleksi pelajar.

  •       Analisa dokumen skor peperiksaan A172, A181 dan A182

Keputusan peperiksaan juga merupakan antara bukti dokumen hasil kejayaan pendekatan kaedah ini. Rajah 1 perbandingan keputusan skor peperiksaan sesi A172, A181 dan A182. Didapati pada sesi A181 dan A182, dua orang pelajar memperolehi skor A dibandingkan sesi A172. Seramai 6 orang pelajar memperolehi skor A- bagi sesi A181, 2 orang pelajar memperolehi A- bagi sesi A182. Terdapat 2 orang pelajar (A181) telah memperolehi skor B+, 6 orang (A182). Tiada pelajar memperolehi skor gred C ke bawah. Ini menunjukkan peningkatan skor peperiksaan yang baik pada sesi A181 dan A182 dibandingkan sesi A172 hasil pendekatan integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan bagi subjek STIN 2054.

Rajah 1 Skor peperiksaan sesi A172 , A 181 dan A182 bagi subjek STIN 2054

  •      Analisa refleksi pelajar

Refleksi pelajar juga menjadi dokumen ataupun bukti pendekatan pengajaran yang dicadangkan.


Refleksi pelajar sesi A172 bagi subjek STIN 2054 Introduction to Artificial Neural Network


Refleksi pelajar sesi A182 bagi subjek STIN 2054 Neural Network

Refleksi pelajar juga menjadi dokumen ataupun bukti pendekatan pengajaran yang dicadangkan menunjukkan pelajar sesi A152 menunjukkan minat dan faham dengan subjek yang diajar berdasarkan himpunan refleksi daripada 10 pelajar.

Comments

Popular posts from this blog

Pembangunan Profesional

  Taklimat & Bengkel Pemantapan Portfolio Pengajaran & Pembelajaran   oleh Penceramah Dr. Hazeline Ayoup, TISSA UUM,7 Ogos 2019, BMU SOC. Pembentangan di Seminar Antarabangsa, IEEE 2019 Jordan International Joint Conference on Electrical Engineering and Information Technology (JEEIT)   April 9 – 11, 2019 .  Saya bersama EMPAT (4) pelajar STIX 3923 (A182) yang menyertai pertandingan I’RIA 2019 (SENYUMAN MEREKA KEGEMBIRAAN SAYA) A B Saya Bersama (2) DUA orang pelajar yang telah memenagi pingat (a) EMAS (b) PERAK sempena Pertandingan I’RIA 2019  Saya bersama pelajar-pelajar STIX 3923 (A182- Kumpulan F) yang telah berjaya memenangi pingat masing-masing semasa I’RIA 2019 (Tiada hadiah yang paling istimewa menjadi seorang guru, melainkan kejayaan anak-anak didiknya, Moga terus berjaya dan hidayah bersama mereka, Aamiin)

Aktiviti Penyelidikan Diabetic Retinopathy Screening based on Image Processing and Optimization

  Aktiviti Penyelidikan selepas habis MCO 1 sesi A192 Meeting progress Tikah, Fazlan dan Salehah Meeting progress Tikah, Fazlan dan Salehah Meeting progress Tikah dan Pak Dawfen Konsultasi bersama Prof Madya Dr. Zuraina Embong HUSM(Optalmologist)

STID3113 RESEARCH METHODOLOGY IN IT

  STID 3113 -A 202 (padlet.com)