Menilai boleh dianggap
sebagai proses membuat pertimbangan atau membuat keputusan dalam memberikan
nilai mutu, kualiti, harga bagi sesuatu benda atau perkara. Gay (1985)
berpendapat bahawa penilaian ialah satu proses yang dianggap sistematik semasa
mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif yang
telah ditetapkan itu telah tercapai.
Di akhir kursus
ini, hasil daripada pendekatan integrasi kaedah kumpulan kecil dan pembentangan
pelajar dapat meneroka jenis rekabentuk, penggunaan dan kebaikan rangkaina
neural dan akhirnya pelajar boleh menghasilkan satu kertas jurnal/ persidangan.
Selain itu, kursus ini berjaya menyediakan pelajar Sarjana Muda Teknologi
Maklumat (majoring AI) dengan
pengetahuan jenis-jenis & senibina, penggunaan dan kebaikan rangkaian
neural buatan.
Penilaian kesan
daripada pendekatan pengajaran yang digunakan pada sesi A172, A181 & A 182,
ialah analisa dokumen skor peperiksaan dan refleksi pelajar.
- Analisa dokumen skor peperiksaan A172, A181 dan A182
Keputusan
peperiksaan juga merupakan antara bukti dokumen hasil kejayaan pendekatan
kaedah ini. Rajah 1 perbandingan keputusan skor peperiksaan sesi A172, A181 dan A182. Didapati pada
sesi A181 dan A182, dua orang pelajar memperolehi skor A dibandingkan sesi
A172. Seramai 6 orang pelajar memperolehi skor A- bagi sesi A181, 2 orang
pelajar memperolehi A- bagi sesi A182. Terdapat 2 orang pelajar (A181) telah
memperolehi skor B+, 6 orang (A182). Tiada pelajar memperolehi skor gred C ke
bawah. Ini menunjukkan peningkatan skor peperiksaan yang baik pada sesi A181
dan A182 dibandingkan sesi A172 hasil pendekatan integrasi kaedah kumpulan
kecil dan pembentangan bagi subjek STIN 2054.
Rajah 1 Skor peperiksaan
sesi A172 , A 181 dan A182 bagi subjek STIN 2054
- Analisa refleksi pelajar
Refleksi pelajar juga
menjadi dokumen ataupun bukti pendekatan pengajaran yang dicadangkan.
Refleksi pelajar sesi
A172 bagi subjek STIN 2054 Introduction to Artificial Neural Network
Refleksi pelajar sesi
A182 bagi subjek STIN 2054 Neural Network
Refleksi pelajar juga menjadi dokumen ataupun
bukti pendekatan pengajaran yang dicadangkan menunjukkan pelajar sesi A152
menunjukkan minat dan faham dengan subjek yang diajar berdasarkan himpunan
refleksi daripada 10 pelajar.
.png)
.png)
.png)
Comments
Post a Comment